2013 m. balandžio 10 d., trečiadienis

Radijas- vis dar nieko naujo?

 
Tikriausiai visi esame pripratę prie sparčiai besikeičiančių technologijų, be kurių neįsivaizduojame savo gyvenimo. Pačios populiariausios turbūt būtų internetas, televizija, mobilieji telefonai, o radijas užima garbingą 4 o gal ir dar žemesnę vietą. Keista ar ne, tačiau būtent radijo populiarumas nėra toks pastebimas, o galbūt tiksliau sakyti nėra toks plačiai aptariamas kaip interneto, televizijos ar kitų technologijų. Didžiausias faktorius lemiantis, jog radijas nėra populiarumo viršūnėje yra tai, jog jis ne itin nežymiai pasikeitė ar juo labiau keičiasi. Bet apie viską nuo pradžių.

Žmonių troškimas kuo greičiau sužinoti naujienas paskatino didžiulį perversmą 19-20-ojo šimtmečių sandūroje, kai plėtojantis techninei pažangai, informacijai perduoti pradėtas naudoti radijas. Radijas – tai garso perdavimas per atstumą radiomagnetinių bangų pagalba. Pamatus radijo atsiradimui padėjo 1837 m. išrastas telegrafas. Šio techninio stebuklo išradėjais pripažinti italas Giuljelmo Markonis (1874-1937) ir rusas Aleksandras Popovas (1859-1906). Aišku, mums įprastas ir pažįstamas radijas atsirado ne iškart, o po daugelio eksperimentų bei tobulinimų.

Radijo naudą netruko suvokti pramoninkai ir prekybininkai. Greitas ryšys monopolijų konkurencinėje kovoje tapo lemiamu žingsniu. Radijas buvo ypač reikalingas valstybėms, kurių laivai plaukiojo tolimose jūrose. Apie radijo kultūrinę funkciją tada niekas negalvojo. Jis buvo pajungtas verslui. Tik atradus būdus perduoti garsą, radijo bangomis nuskriejo ne Morzės abėcėlės signalai, o žmogaus balsas ir muzika. Lietuvoje, kaip ir visoje Europoje, iš pat pradžių radijas tarnavo verslui, ryšiams palaikyti, kariuomenės reikmėms, tačiau laikui bėgant jis įgijo ir kitas funkcijas. Dabar radijas – masinės komunikacijos, informacijos ir propagandos priemonė.
Galbūt atrodytų, jog radijas nėra toks populiarus, nes apklausos apie radijų auditoriją vyksta palyginus su televizija labai retai, duomenys pateikiami du kartus per metus. O televizijos žiūrimumą galima sužinoti kas savaitę, netgi yra tokių prietaisų, kurie gali nustatyti ir kiekvienos dienos žiūrimumą ( TVmetrai). Nors iš kitos pusės, juk nėra taip lengva atlikti apklausas apie radijo klausymo įpročius ( galbūt žmogus klausosi radijo mašinoje, darbe, troleibuse, tampa neaišku, kiek laiko jis klauso ir pan.). Šioje vietoje galėtų labiau pasistengti apklausų rengėjai.

Tai kas gi negerai su tuo radiju?

Radijas 50 mln. vartotojų kiekį pasiekė per 38 metus, televizija per 13, internetas per 4 metus, „iPod“ – per 3 metus.
Toks faktas tik dar labiau patvirtina, jog radijas visgi sunkiau surenka savo klausytojus. Galbūt jis nėra inovatyvus kaip kitos technologijos. Palyginimui galim paimti televiziją. Televizija keičiasi iš įvairių pusių, tiek  iš techninės pusės:  iš analoginės į skaitmeninę, iš paprasto „Šilelio“ į plokščiaekranius, 3D vaizdus. Bei palyginus iš kokybinės pusės:  iš monotoniškų laidų į ekstravagantiškus šou, tiesiogines transliacijas. Radijas prieš visą šią įvairovę tiesiog nublanksta. Nors nėra jau taip ir blogai. Radijas taipogi neatsilieka. Stengiamasi pritraukti, kuo daugiau klausytojų: kuo įdomesnės laidos, charizmatiški vedėjai, radijo laidų transliavimas tiesiogiai ir pan. Ir tai tikrai veiksminga. Nes juk šiandieninėje visuomenėje žmogui patiksi tik tada, jei nuolatos jį stebinsi naujais išradimais, naujomis funkcijomis, naujais veidais ir šiaip jam viskas patiks kas yra nauja, neregėta, neišbandyta ir nepabijokim to žodžio inovatyvu. 



Komentarų nėra:

Rašyti komentarą